Článek o sekularismu v Indii, byl napsán jako zvláštní příloha v časopise Religion in the News. Byl sice publikován už roku 2006, ale myslím si, že to mu na aktuálnosti neubírá.
A o čem vlastně je?
Začnu tím, co v článku není a to je vysvětlení pojmu sekularismus. Lidé pohybující se v oblasti náboženství toto slovo jistě znají, ale pro nás laiky a ateisty nemusí být jeho význam známý. Sekularismus je odvozen od slova sekularizace, což je zesvětštění, neboli potlačování vlivu náboženství. Konkrétně se jedná buď o vyvlastňování majetku církve nebo postupné mizení náboženství a jeho vlivu z veřejného prostoru - tzn.ztráta politického vlivu a pokles věřících ve společnosti.
Článek nás informuje o důsledcích sekularismu a jeho významu. V Indii slovo sekularismus nebývá ale užíváno zcela přesně jako v zemích západních, tzn. ve smyslu ateismu. Indická filosofie, která má základy v hindských Písmech svatých - Upanishad, zakládá na úctě ke všem náboženstvím. Je to možné díky tomu,že nikdy tato země nebyla monoteistická. Už od přírody, ještě před příchodem křesťanství a islámu, je polyteistická.
Indie patří k zemím, kde přísné rozdělení do kast hraje velkou roli v záležitostech nejen sociálních, ale i kulturních a náboženských. Dokud platil lenní systém, nebyly zde žádné náboženské konflikty a neexistovala ani konkurence mezi jednotlivými náboženstvími.
V 19.století, po příchodu britské vlády se země změnila. Začaly se zviditelňovat rozdíly mezi Hindy a Muslimy. A pokud se dostali Muslimové k vládě, chovali se k Hindům jako tyrané.
V roce 1885 byl vytvořen Indický národní kongres, který měl přijmout sekularismus za základ listin, samozřejmě s ohledem na polyteistický charakter země. Indie nemohla směřovat k vytvoření tzv. Hind Rashtra (hindský stát), protože hinduismus nebylo jediné náboženství zastoupené v zemi. Před rokem 1947, kdy se Indie rozdělila, zde bylo asi 25% obyvatel Muslimů, další náboženství bylo zastoupeno jen menšinami - jednalo se o křesťanství, buddhismus, sikh apod. A dalším problémem se staly lidé nižší kasty, kteří nechtěli přijmout hinduismus a na protest přijali buddhismus.
Po rozdělení země zůstala většina Muslimů v Indii, proto vůdci jako Ghándí a Nehru upřednostňovali ponechat Indii světskou zemí, tedy že Indie nebude mít žádné náboženství. Lidé budou volní a mohou si vybrat víru jakou chtějí - podle narození nebo podle svého výběru. Indie zůstala politicky světská, ale její lid byl hluboce náboženský.
Indický sekularismus znamená rovnou úctu ke všem náboženstvím a kulturám a hlavně žádné zasahování náboženství do vládních záležitostí. Dále neexistuje diskriminace na základě kasty, víry, pohlaví nebo třídy. Stejně tak mají všichni občané stejné hlasovací právo, bez ohledu na pohlaví, víru nebo kastu.
I tak v Indii přetrvávají politické nátlaky a rozbroje, které se zaměřují na rozšíření rozdílů mezi jednotlivými náboženstvími.
Religion in the News, Winter 2006, Vol.8, No.3, by Asghar Ali Engineer
Žádné komentáře:
Okomentovat