pátek 23. května 2008
23.5.2008
Slovníková hesla
Kami
Toto slovo, které se píše stejně jako výraz "horní" nebo "nahoře", se do cizích jazyků překládá obvykle jako bůh nebo božstvo, ale tento překlad není zcela správný. V původním smyslu není kami přisuzována žádná konkrétní podoba nebo dokonce přímá personifikace.
Kami je nejpodstatnější záležitost v oblasti šintoistického náboženství. Souvisí především s jejich vírou ve formě animismu, kde kami figuruje ve jako tzv. Posvátní duchové, kteří na sebe berou podobu věcí a principů, důležitých pro život, jako je vítr, déšť, hory, stromy, řeky a plodnost. Někteří tito kami mohou být v určitých oblastech místní a mohou být považováni za duchovní bytosti či genialitu z bájeslový u nějakého konkrétního místa. Většina šintoistů se tudíž snaží získat pomocí uctívání kami prosperitu a zdraví.
Lidé věřili, že při uskutečnění určitých obřadů se jim kami odvděčí poskytnutím
Dá se také říci, že mnoho japonských bohů se popisuje jako kami a tito posvátní duchové se též mohou vyskytnout v posvátných stromech, skalách, vodopádech, horách a dokonce i v císaři(do roku 1946, kdy se císař Hirohito vzdavšech nároků na božství), a v jiných význačných lidech. V šintoistických svatyních v celém Japonsku jsou místní kami. Šintoističtí kněží provádějí obřady očisty a obnovy; kami se o svátcích obřadně nosí ulicemi v Mikoši neboli přenosné svatyni, a baví se různými ceremoniemi nebo usilovnými zápasy mladých mužů."Po příchodu buddhismu v šestém století, se začaly stavět svatyně pro kami. Snahy vyrovnat se před příjezdem buddhismu, a rituály zapojené do kami uctívání se půjčily od čínského taoismu a konfucianismu. Ačkoli rivalství klanu vedlo ke tření a bojování během zavedení buddhismu, uctívání kami a výuky
Kami jsou způsobeny k narození, žití a smrti a připraveni být znovu narozeni jako všechny ostatní bytosti v cyklu karmy. Z jistého pohledu, tedy kami byl jen Buddha podle dalšího jména.
Nejvíce široce uctívaná celého kami je slunce-bohyně Amaterasu. Nicméně, Japonci ji specificky neuctívají či nevyvolávají její jméno pro požádání o pomoc. Její hlavní svatyně je velká svatyně Ise, ale mnoho menších svatyní je oddané jí.
Mezi další pojem úzce související s kami je KERAGE.
Velký důraz se kladl na rituální čistotu a dodržování tabu.V šintoismu neexistuje pojem hříchu, ale do jisté míry se mu přibližuje představa rituální nečistoty kegare. Kegare je vše co odpuzuje kami, a proto je nutné se ho vystříhat, případně zbavit očistou. Znečištění může být přímým stykem přeneseno i na druhé. Kegare lze dělit do několika kategorií:
různé věci páchnoucí a rozkládající se
vše co souvisí s lidskou krví
smrt, zabití nebo zranění jakéhokoli živého tvora
Za rituálně nečisté se považují i ti, které postihla nějaká přírodní pohroma, a posléze ten, kdo se dopustil zločinu proti společnosti, především kdo nějakým způsobem narušil zdar zemědělské práce. Později byly jako kegare klasifikovány loupež, zpronevěra, žhářství, incest a sodomie. Obřadná očista je nutná před každou návštěvou svatyně - před vchodem je umístěna nádrž s vodou na umytí rukou a dřevěná nádobka s rukojetí na vypláchnutí úst. Při vážnějších případech znečištění je například nutná celková koupel ledovou vodou z vodopádu nebo několikadenní půst.
Monika Klomfarová
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat